Nobia fullföljer renodling till Europas ledande köksföretag.

Nobia fullföljer renodlingen till Europas ledande köksföretag. Nobia har ingått avtal om att försälja Star Byggprodukter AB till svenska Mindab. Samtidigt har Nobia avyttrat rörelsen i BorDörren AB till det norska bolaget Johs Rasmussen A/S. Det senare är tillika ägare av NorDan A/S, vilket är en av Nordens ledande tillverkare av fönster.

Star Byggprodukter
Star Byggprodukter omsätter cirka 900 miljoner kronor och har 150 anställda. Distributionen sker från åtta centraler i Sverige, bland annat i Stockholm, Göteborg och Malmö. I Star Byggprodukter ingår också Ceos Industriprodukter som är ledande leverantör av träbaserat skivmaterial till snickeri och möbelindustrin i Sverige.

- Förvärvet av Star Byggprodukter innebär att Mindab stärker sin position på den svenska marknaden genom ökad leveranssäkerhet och ökad servicegrad till sina kunder samt breddar sitt handelssortiment väsentligt. Mindab kommer nu att långsiktigt och offensivt satsa på distribution och handel, säger Robert Taflin, VD Mindab.

BorDörren
BorDörren AB är marknadsledande kvalitetstillverkare av ytterdörrar i Sverige med 55 anställda och en omsättning på ca 47 miljoner SEK.

Företaget har sin tillverkning och administration i Bor i Småland.

- Vi har under det sista året haft planer på att utvidga vårt produktsortiment till att också omfatta ytterdörrar. Allt för att kunna vara en komplett samarbetspartner av fönster och ytterdörrar, säger direktör Tore Rasmussen, NorDan AS.

- NorDan AS valde att köpa en existerande dörrtillverkare med ett starkt varumärke och ett kvalitetstänkande likt vårt, säger Tore Rasmussen.

Försäljningen av Star Byggprodukter och BorDörren är sista steget i Nobias strategi att skapa en renodlad kökskoncern. Tidigare har Swedoor och Svenska Fönster avyttrats. Parallellt har kökstillverkarna Poggenpohl, Pronorm, Optifit och Goldreif i Tyskland förvärvats samt Myresjökök i Sverige, Norema i Norge och Invita i Danmark.

Därmed är Nobia Europas största kökskoncern med en omsättning på cirka 5,3 miljarder kronor och cirka 4 500 anställda.

- Vi kommer nu att fortsätta vidareutveckla vår redan starka position på den europeiska köksmarknaden. Genom organisk tillväxt och förvärv räknar vi med att växa med minst 15-20 procent per år, säger Fredrik Cappelen, Nobias VD.

- Såväl Mindab som Johs Rasmussen AS/NorDan AS är mycket bra och kompetenta köpare som båda har utomordentliga förutsättningar att utveckla Star Byggprodukter och BorDörren, säger Fredrik Cappelen.

Fredrik Cappelen, VD Nobia, tel +46 (0)31-703 53 50, +46 (0)705-67 08 00
Peter Petersson, Nobia, tel +46 (0)31-703 53 50, +46 (0)705- 84 43 55
Kent Torwald, Styrelseordföranden Mellanskog Industri AB, tel +46 (0)70-636 74 03
Robert Taflin, VD Mellanskog Industri AB, tel +46(0)18-17 09 21, +46(0)70-669 43 60
Tore Rasmussen, Adm.dir NorDan AS, tel. +47 51 40 41 70 eller +47 950 26 818

Fakta Nobia
Nobia är Europas största kökskoncern med en omsättning på ca 6,0 miljarder kronor och ca 4700 anställda.

Bland Nobias varumärken finns Marbodal, Myresjökök, HTH, Uno form, Invita, Sigdal, Norema, Petra, Parma, A la Carte, Poggenpohl, Pronorm, Optifit, Goldreif och Star-Beka. Dessutom ingår i koncernen också byggmaterialgrossisten Star Byggprodukter AB och Bordörren.

Produkterna tillverkas i Sverige, Norge, Danmark, Finland och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Göteborg.

Nobia ägs av Industri Kapital 1994-fonden samt av företagsledningen och Skanska AB med en ägarandel på drygt 21 procent och Norema ASA med en ägarandel på ca 11 procent.

Fakta Mindab
Mindab (Mellanskog Industri AB) bedriver träindustriell verksamhet inom sågade och hyvlade trävaror samt limträprodukter. Mindabs största marknad är Sverige. Mindab exporterar trävaror till 46 länder med representation i UK, Frankrike, Tyskland och Japan. Verksamheten bedrivs vid fem sågverk, två hyvlerier, en limträfabrik och en ämnesfabrik. Koncernen omsätter 1,5 miljarder kronor och har 570 anställda

Fakta NorDan AS
NorDan AS är ett marknadsledande norskt bolag inom utveckling, marknadsföring och produktion av fönster och fönsterdörrar. Koncernen producerar ca. 250 000 fönster och 30 000 fönsterdörrar om året och har en av landets största isolerglasfabriker.

Huvudkontoret ligger på Moi i Sör Rogaland och tillverkningen på Moi, Otta, Egersund och Arneberg med en sammanlagd produktionsyta på 65.000 kvm.

NorDan AS sysselsätter 750 anställda.