Halvårsbokslut januari - juni 2001

2001-08-30
  • Nobia är på området köksinteriörer störst i Europa och näst störst i världen med en omsättning på ca 10,5 Mdr SEK på helårsbas
  • Nettoomsättningen ökade med 98 procent till 3 539 MSEK (1 789), varav organisk tillväxt var 6 procent.
  • Resultatet efter finansiella poster steg med 270 procent till 177 MSEK (48)
  • Resultatet per aktie efter full utspädning uppgick till 49 SEK (2)
  • Integrationen av förvärvade enheter utvecklades enligt plan
  • Förvärvet av det brittiska köksinredningskoncernen Magnet slutfördes i juni
Nobiakoncernen första halvåret 2001
Nobiakoncernen, som är den ledande köksinteriörkoncernen i Europa, är huvudsakligen verksamt i Norden, Kontinentaleuropa samt genom förvärvet av Magnet i Storbritannien.

Under det första halvåret ökade försäljningen med 98 procent till 3 539 MSEK.

Försäljningsökningen skedde genom såväl förvärv som organisk tillväxt. Försäljningen steg i samtliga länder i Norden.

Resultatet efter finansiella poster steg med 270 procent till 177 MSEK (48).

Integrationen av de under föregående år förvärvade enheterna i Tyskland och de nordiska länderna har utvecklats enligt plan inklusive avsedda kostnadsrationaliseringar.

I juni förvärvade Nobia den brittiska kökskoncernen Magnet. Magnet tillverkar och säljer interiörprodukter huvudsakligen inom kök, badrum samt sovrum, i detaljist- och grossistledet i framförallt Storbritannien.

Förvärv och avyttringar

Förvärv av Magnet
Nobia förvärvade i juni den brittiska kökskoncernen Magnet från det brittiska börsnoterade företaget Enodis Plc.

Magnet tillverkar och säljer interiörprodukter huvudsakligen inom kök, badrum samt sovrum, i framförallt Storbritannien. Inom Magnet ingår även varumärket C.P. Hart verksamt inom exklusiva badrumsinteriörer. Utöver detta ingår även viss tillverkning och försäljning av sågade trävaror och plastbaserade snickerier. Magnet har 215 egna försäljningsställen i Storbritannien, fyra fabriksanläggningar och har cirka 2 300 anställda.

Köpeskillingen för Magnet Group på skuldfri basis uppgick till 123 MGBP. Köpeskillingen erlades genom kontant betalning av 103 MGBP samt ett lån från säljarna på 20 MGBP.

Magnet passar väl in i Nobias kärnverksamhet och tillför ytterligare kompetens i detaljhandelsledet till Nobiakoncernen. Huvuddelen av koncernens försäljning går efter förvärvet genom ca 500 egna butiker och franchisebutiker. Magnets marknadsposition, varumärkesstyrka och produktbredd stärker Nobias ställning som det ledande köksinredningsföretaget i Europa.

Förvärvet utökar Nobias geografiska täckning och ger koncernen en stark position på den brittiska marknaden. Efter förvärvet av Magnet svarar Storbritannien för cirka 40 procent, Norden för cirka 30 procent, kontinentala Europa för cirka 25 procent och övriga marknader för cirka 5 procent av koncernens omsättning.

Magnet ingår i Nobias räkenskaper från och med maj 2001.

Avyttring av Star Byggprodukter AB
Som ett led i renodlingen av Nobias verksamhet avyttrades i januari byggmaterialgrossisten Star Byggprodukter i Sverige till Mindab AB. Realisationsvinsten uppgick till 22 MSEK, vilken redovisats som jämförelsestörande post. Nettolåneskulden reducerades med 132 MSEK till följd av avyttringen.

Övriga händelser under första halvåret 2001

Omstrukturering i den centraleuropeiska köksrörelsen
Under perioden påbörjades en omstrukturering av Nobias centraleuropeiska köksrörelse. Inom ramen för denna omstrukturering fattades beslut om att avveckla produktionen i Star Beka och i stället erbjuda företagets kunder produkter från koncernföretagen Pronorm och Goldreif.

Refinansiering av Nobiakoncernen
I samband med förvärvet av Magnet skedde en refinansiering av Nobiakoncernen på sammanlagt 2 500 MSEK. De beviljade kreditfaciliteterna, vilka har varierande löptider upp till år 2008, arrangerades av ett konsortium bestående av Svenska Handelsbanken, Swedbank, Nordbanken och LB Kiel med Svenska Handelsbanken som agentbank.

Ekonomisk redovisning

Efterfrågeutveckling
Efterfrågan på köksinteriörmarknaden följer normalt den allmänna efterfrågan på konsumentkapitalvaror och har således försvagats något under året. Ränteutvecklingen är i detta sammanhang av största vikt då den påverkar såväl frekvensen av bostadsbyten samt marknaden för bostadsrenoveringar.

Köksinteriörmarknaden i de nordiska länderna minskade något under året. I Centraleuropa fortsatte nedgången medan efterfrågan på den brittiska marknaden visade en svag ökning.

Nettoomsättning
Koncernens nettoomsättning uppgick till 3 539 MSEK. Kärnverksamheten, dvs exklusive avyttrade enheter föregående år ökade försäljningen med 2 317 MSEK eller 190 procent. Av ökningen utgjorde förvärvad verksamhet ca 2 170 MSEK. För den jämförbara verksamheten, dvs exklusive förvärvade enheter ökade nettoomsättningen med 12 procent eller ca 150 MSEK varav valutaeffekter svarade för 6 procent.

Nettoomsättningen för den nordiska verksamheten uppgick till 1 759 MSEK (1 155). Av försäljningsökningen utgjorde förvärvade enheter ca 440 MSEK. För den jämförbara verksamheten på 1 320 MSEK steg nettoomsättningen exklusive valutaeffekter med 7 procent. Valutaeffekterna påverkade försäljningen positivt med 6 procent. Försäljningen steg i samtliga nordiska länder.

I den centraleuropeiska verksamheten uppgick nettoomsättningen till 1 333 MSEK (128). Ökningen förklaras helt av förvärvade enheter. Faktureringen i den centraleuropeiska verksamheten har ökat utanför Tyskland och minskat i Tyskland.

Faktureringen för månaderna maj och juni i den brittiska verksamheten uppgick till 587 MSEK.

Resultat
Koncernens rörelseresultat uppgick till 222 MSEK (66), vilket är en ökning med 236 procent. Rörelsemarginalen uppgick till 6,3 procent (3,7). Rörelseresultatet för kärnverksamheten, dvs exklusive avyttrade enheter och jämförelsestörande poster uppgick till 200 MSEK (77) och rörelsemarginalen uppgick till 5,7 procent (6,3). Rörelseresultatet påverkades av en ökad goodwillavskrivning med 16 MSEK jämfört med tidigare år.

Finansnettot var -45 MSEK (-18) och skattekostnaden 32 procent av resultatet före skatt.

Nettoresultatet uppgick till 120 MSEK (4) och vinsten per aktie efter utspädningseffekter uppgick till 49 SEK (2).

I den nordiska verksamheten steg rörelseresultatet med 69 MSEK till 173 MSEK. Av ökningen bidrog förvärvade enheter med 26 MSEK. Rörelsemarginalen förbättrades från 9,0 procent till 9,8 procent. I samtliga länder uppnåddes resultatförbättringar för jämförbara verksamheter.

Rörelseresultatet i den centraleuropeiska verksamheten förbättrades och uppgick till 38 MSEK. Rörelsemarginalen blev 2,8 procent. Då Star Beka beslutats att avvecklas, innebär det att hela den tyska verksamheten utgörs av under år 2000 förvärvade enheter.

Rörelseresultatet för maj/juni i den brittiska verksamheten uppgick till 40 MSEK med en rörelsemarginal på 6,8 procent.

Integration av förvärvade enheter
Integrationen av de under föregående år förvärvade enheterna har utvecklats enligt plan inklusive avsedda kostnadsrationaliseringar. Effekten härav i den centraleuropeiska verksamheten har delvis motverkats av den sjunkande efterfrågan på den centraleuropeiska marknaden. Kostnader för rationaliseringsprogrammet har förts mot omstruktureringsreserv, varför dessa kostnader ej belastat periodens resultat.

Kassaflöde
Koncernens kassaflöde från den löpande verksamheten uppgick till 174 MSEK (33). Rörelsekapitalet, vilket normalt stiger under det första halvåret, ökade med 50 MSEK (63).

Investeringar i anläggningstillgångar uppgick till 72 MSEK (30). Förvärv och avyttringar har netto medfört ett kassamässigt utflöde om - 1 509 MSEK.

Sysselsatt kapital, nettolåneskuld och likviditet
Koncernens sysselsatta kapital uppgick till 4 186 MSEK jämfört med 2 242 MSEK vid senaste årsskifte. Genom förvärv och avyttringar ökade det sysselsatta kapitalet med ca 1800 MSEK.

Koncernens nettolåneskuld uppgick till 2 323 MSEK jämfört med 601 MSEK vid senaste årsskiftet. Nettoeffekten av förvärv och avyttringar medförde en ökning med 1 747 MSEK.

Eget kapital uppgick till 1 531 MSEK och soliditeten var 23,9 procent.

Koncernens tillgängliga likviditet inklusive beviljade kreditlöften uppgick den 30 juni till ca 700 MSEK.

Moderbolaget
Moderbolagets resultat efter finansiella poster uppgick till -20 MSEK (-5).

Personal
Genom förvärv och avyttringar ökade antalet anställda med ca 2 100 under perioden och uppgick till ca 6 600.

Redovisningsprinciper
Nobia följer Redovisningsrådets rekommendationer. Redovisningsprinciperna är oförändrade jämfört med föregående år.

Stockholm den 30 augusti 2001

Fredrik Cappelen
Verkställande direktör och koncernchef

Denna rapport har inte varit föremål för granskning av bolagets revisorer.

Nobia AB org. Nr. 556528-2752

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Cappelen, VD och Koncernchef, tel 0705-67 08 00
Lennart Rappe, vVD och Finansdirektör, tel 0706-97 45 03
Peter Petersson, Informationsdirektör, tel 0705-84 43 55

Fakta om Nobia
Nobia är Europas största kökskoncern med en omsättning på cirka 10,5 miljarder kronor pro forma och cirka 6 600 anställda.

Bland Nobias varumärken finns Marbodal, Myresjökök, HTH, Uno form, Invita, Sigdal, Norema, Petra, Parma, A la Carte, Poggenpohl, Pronorm, Optifit, Goldreif, C.P. Hart och Magnet.

Produkterna tillverkas i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Nobia ägs av Industri Kapital 1994-fonden, Skanska, Norsk Kjøkken Invest samt av Nobias företagsledning.

Se även Nobias hemsida: www.nobia.se

Hela rapporten inklusive tabeller kan laddas ner från medföljande länk: