Nobias förvärv av Magnet genomfört

Nobia har idag avslutat affären med det brittiska börsnoterade företaget Enodis PLC om att förvärva kökstillverkaren Magnet. Förvärvet stärker ytterligare Nobias ledande position på den europeiska köksinteriörmarknaden. Den nya Nobiakoncernen, som är Europas största köksinteriörföretag, får en årlig omsättning på cirka 10 miljarder SEK med cirka 6 600 anställda.

Köpeskillingen för Magnet Group på skuldfri basis uppgår till 123 miljoner GBP. Förvärvet har accepterats av Enodis aktieägare samt godkänts av EU-kommissionen.

"Magnet passar väl in i Nobias kärnverksamhet och tillför ytterligare kompetens i detaljhandelsledet till Nobiakoncernen. Huvuddelen av koncernens försäljning går efter förvärvet genom ca 500 egna och franchisebutiker. Magnets marknadsposition, varumärkesstyrka och produktbredd stärker Nobias ställning som det ledande köksinredningsföretaget i Europa. Dessutom har Magnet värdefull erfarenhet inom badrumsinteriörer genom varumärket C.P. Hart", säger Fredrik Cappelen, VD och koncernchef i Nobia.

Förvärvet utökar Nobias geografiska täckning och ger koncernen en stark position på den brittiska marknaden. Efter förvärvet av Magnet svarar Storbritannien för cirka 40 procent, Norden för cirka 30 procent, kontinentala Europa för cirka 25 procent och övriga marknader för cirka 5 procent av omsättningen.

Förvärvet är i linje med Nobias strategi att fokusera sina verksamheter på interiörprodukter för kök, badrum och förvaring samt stärka sin position som ledande leverantör av köksinteriörer i Europa. Förvärvet ger koncernen ökade möjligheter att utveckla unika och effektiva servicelösningar och produktkoncept till gagn för Nobias kunder.

Den europeiska köksindustrin är mycket fragmenterad. Nobia har sedan några år tagit ledningen i omstruktureringen av branschen. Under 1998 förvärvades således den ledande finska kökstillverkaren Novart. Under år 2000 förvärvades de tyska kökstillverkarna Poggenpohl, Goldreif, Pronorm och Optifit samt de nordiska tillverkarna Norema, Invita och Myresjökök.

Potentialen för ytterligare tillväxt är betydande. Omstruktureringen ger stora möjligheter att förbättra marginaler och lönsamhet genom att utnyttja synergier inom produktion, inköp, logistik och IT.

"Genom förvärvet av Magnet tar Nobia ytterligare ett steg mot en börsnotering. Med en positiv resultatutveckling, god tillväxt och stark företagsledning bör Nobia utgöra en attraktiv investeringsmöjlighet på börsen. Noteringen kan bli aktuell tidigast under andra halvåret 2001. Börs- och konjunkturutvecklingen blir avgörande för val av tidpunkt", säger Harald Mix, vice VD i Industri Kapital.

Magnet tillverkar och säljer interiörprodukter huvudsakligen inom kök, badrum samt sovrum, i detaljist- och grossistledet i framförallt Storbritannien. Inom Magnet ingår även det starka varumärket C.P. Hart verksamt inom badrumsinteriörer. Utöver detta ingår även viss tillverkning och försäljning av trävaror och plastbaserade snickerier. Magnet har 215 försäljningsställen i Storbritannien, fyra fabriksanläggningar och har cirka 2 300 anställda. Omsättningen för verksamhetsåret 1999/2000 uppgick till 276 miljoner GBP och rörelseresultatet uppgick till 25,3 miljoner GBP.

För mer information: www.magnet.co.uk

Fakta om Nobia efter förvärvet
Nobia är Europas största kökskoncern med en omsättning på cirka 10 miljarder kronor proforma och cirka 6 600 anställda.

Bland Nobias varumärken finns Marbodal, Myresjökök, HTH, Uno form, Invita, Sigdal, Norema, Petra, Parma, A la Carte, Poggenpohl, Pronorm, Optifit, Goldreif, Star-Beka, C.P. Hart och Magnet.
Produkterna tillverkas i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Storbritannien och Tyskland. Huvudkontoret ligger i Stockholm.

Nobia ägs av Industri Kapital 1994-fonden, Skanska, Norsk Kjøkken Invest samt av Nobias företagsledning.

Se även Nobias hemsida: www.nobia.se

Fredrik Cappelen, VD och koncernchef Nobia, tel +46 705 67 08 00
Peter Petersson, Informationsdirektör Nobia, tel +46 705 84 43 55
Gary Favell, VD Magnet, tel +44 468 751 092

Nobia i korthet
Nobia är Europas största köksinteriörföretag. Koncernen äger ett antal kända varumärken med stark ställning i de nordiska länderna samt i Tyskland och Storbritannien.

Nobia bildades 1996 av investeringsfonden Industri Kapital 1994. Sedan bolagets bildande har en omfattande omstrukturering genomförts i syfte att koncentrera koncernens kärnaffär, dvs inredning för kök, bad och förvaring. I samband med bolagets bildande förvärvade Nobia Stora Byggprodukter AB från dåvarande Stora-koncernen. Genom förvärvet av Novart 1998 erhölls en ledande position på den finska marknaden.

År 2000 fullföljdes Nobias renodling genom ett antal förvärv och avyttringar. Kökstillverkarna Poggenpohl, Pronorm, Goldreif och Optifit i Tyskland, Norema i Norge, Invita i Danmark samt Myresjökök i Sverige förvärvades. Den icke-köksrelaterade verksamheten inom dörr- (Swedoor och Bor Dörren) samt fönstertillverkningen (Svenska Fönster) avyttrades. I januari 2001 avyttrades även byggrossiströrelsen (Star Byggprodukter).

Genom förvärvet av den brittiska kökstillverkaren Magnet stärker Nobia närvaron i Storbritannien samtidigt som positionen som den ledande aktören på den europeiska köksmarknaden befästs. Nobias försäljning efter förvärvet fördelar sig på den nordiska länderna cirka 30 procent, Storbritannien cirka 40 procent, kontinentala Europa cirka 25 procent och övriga marknader cirka 5 procent.

Ett viktigt strategiskt mål för Nobia är att ytterligare befästa koncernens ställning som Europas ledande köksinredningsföretag. Samtidigt avser Nobia att ytterligare utveckla verksamheten inom interiörprodukter för badrum och förvaring. Den fragmenterade marknadsstrukturen och Nobias starka plattform gör att bolaget ser stora möjligheter till fortsatta förvärv. Tillväxtpotentialen är betydande med stora möjligheter att förbättra marginaler och lönsamhet genom att utnyttja synergier inom produktion, inköp, logistik och IT.

Sedan starten 1996 har Nobia genomfört ett omfattande rationaliserings- och effektiviseringsarbete. Resultatet efter finansiella poster har ökat från MSEK -167 1996 till MSEK 220 år 2000. Avkastningen på sysselsatt kapital har under samma tidsperiod ökat från -14,1 procent till 22,2 procent. Efter förvärvet av Magnet kommer koncernen att ha cirka 6 600 anställda och omsättningen kommer att uppgå till omkring SEK 10 miljarder på årsbasis.

Nobia ägs av Industri Kapital 1994-fonden, Skanska, Norsk Kjøkken Invest samt ledande befattningshavare i koncernen. Bolaget undersöker möjligheterna för en börsintroduktion under hösten 2001 eller under 2002.