Nobias bolagsstämma 2005

Utdelning
Bolagsstämman fastställde utdelningen för verksamhetsåret 2004 till 3,00 SEK per aktie. Avstämningsdag för rätt till utdelning infaller den 2 maj 2005 och utbetalning genom VPC beräknas kunna ske den 6 maj 2005.

Val av styrelseledamöter
Styrelseledamöterna Fredrik Cappelen, Stefan Dahlbo, Bodil Eriksson, Hans Larsson, Wilhelm Laurén, Harald Mix, Thomas Nilsson och Ingrid Osmundsen omvaldes.

Val av ordförande
Till styrelsens ordförande utsåg stämman Hans Larsson.

Optionsprogram
Bolagsstämman beslutade att införa ett prestationsrelaterat personaloptionsprogram omfattande cirka 100 ledande befattningshavare i koncernen. Personaloptionerna berättigar till förvärv av aktier i bolaget under perioden 31 maj 2008 -1 mars 2009. Personaloptionerna kan utnyttjas fullt ut endast under förutsättning att den genomsnittliga årliga ökningen av vinsten per aktie för treårsperioden, 2005-2007, uppgår till minst 15 procent. För att säkra bolagets åtaganden enligt personaloptionsprogrammet, emitteras skuldebrev förenade med optionsrätter till nyteckning av aktier. Fullt utnyttjande av föreslagna optioner medför en utspädning om cirka 1,0 procent av aktiekapital och röster.

Bolagsstämman beslutade att styrelsens ordförande senast vid tredje kvartalets
utgång ska sammankalla de fyra största aktieägarna i bolaget, vilka sedan äger utse en ledamot var, som icke bör vara styrelseledamot, till valberedningen. Styrelsens ordförande är sammankallande till valberedningens första sammanträde. Till ordförande bör en ägarrepresentant utses. Valberedningens sammansättning ska senast offentliggöras i bolagets delårsrapport för tredje kvartalet. Valberedningens uppgift är att till bolagsstämman föreslå styrelseordförande, övriga styrelseledamöter, revisor och revisorssuppleant (i förekommande fall), samt styrelse- och revisionsarvode. Likaså ska valberedningen till stämman lämna förslag till beslut om principer för utseende av valberedning samt ordförande vid ordinarie bolagsstämma.

VD och koncernchef Fredrik Cappelens anförande vid bolagsstämman finns tillgängligt på Nobias webbplats, www.nobia.se.

2005-04-28

För ytterligare information:
Hans Larsson, styrelsens ordförande, tel: 08-679 92 04, mobil: 070-592 92 55.