Nobia: Fortsatt tillväxt inleder året

Köksföretaget nobia ökade omsättningen första kvartalet med 11 procent till 3 999 miljoner kronor (3 615). den organiska tillväxten uppgick till 8 procent. resultat efter skatt uppgick till 181 miljoner kronor (173). resultat per aktie ökade med 4 procent till 1,03 kronor (0,99). För jämförbara enheter, det vill säga om den franska affärsenheten Hygena ingått från årets början under föregående år, ökade resultat per aktie efter utspädning med 31 procent.

Rörelseresultatet blev 285 miljoner kronor (278) och rörelsemarginalen var 7,1 procent (7,7). För jämförbara enheter var rörelseresultatet 55 miljoner kronor bättre än föregående år, en ökning med 24 procent. Rörelsemarginalen uppgick på motsvarande sätt till 6,1 procent i fjol. Förbättringen av rörelseresultatet är främst hänförlig till region Storbritannien där ökade försäljningsvolymer och höjd kostnadseffektivitet gav effekt.

Det under första kvartalet bildade joint venture bolaget Culinomas förvärv av tyska Plana Küchenland har erhållit slutgiltigt godkännande från berörda konkurrensmyndigheter. Förvärvet kommer att ingå i koncernens räkenskaper från och med andra kvartalet.

I enlighet med årsstämmans beslut genomförs en split där varje aktie delas upp i tre aktier. Avstämningsdag för spliten är den 27 april 2007.

Koncernchefens kommentar:
- Året har inletts bra, särskilt i region Storbritannien där vårt effektiviseringsprogram tillsammans med våra marknadsinitiativ resulterat i ökad försäljning och förbättrade marginaler, säger VD och koncernchef Fredrik Cappelen.