Nobia: Resultat per aktie ökade med 12 procent

Köksföretaget nobia ökade omsättningen andra kvartalet med 4 procent till 4 464 miljoner kronor (4 288). den organiska tillväxten uppgick till 6 procent. resultat efter skatt uppgick till 306 miljoner kronor (273). resultat per aktie ökade med 12 procent till 1,74 kronor (1,55) efter utspädning.

Rörelseresultatet blev 447 miljoner kronor (422) och rörelsemarginalen var 10,0 procent (9,8). Störst resultatförbättring hade region Storbritannien.

Efterfrågan på kök har varit fortsatt god på samtliga huvudmarknader utom i Tyskland.

Höjda råvarupriser har inneburit höjda inköpskostnader.

Från och med andra kvartalet ingår förvärvet av tyska Plana i hälftenägda Culinomas räkenskaper. Efter delårsperiodens utgång har Culinoma träffat avtal om att förvärva majoriteten av tyska Marquardtgruppen.

Sedan årsskiftet har totalt i koncernen 17 nya butiker öppnats. Vid utgången av andra kvartalet hade Nobia sammanlagt 664 butiker.

Koncernchefens kommentar:
- Oaktat fortsatt resultatförbättring för koncernen är Nordens resultatutveckling otillfredsställande. Vi har satt in åtgärder för att lösa produktionsproblemen. Vi är väldigt nöjda med att vi har lyckats genomföra ännu ett spännande tyskt butiksförvärv, denna gång med ett unikt koncept, och därmed skapat en stark plattform för att växa vidare organiskt i Tyskland. Dessutom har Nobia idag beslutat att öka takten i butiksetableringen i Storbritannien, i Frankrike samt att ta steget in i Spanien, säger VD och koncernchef Fredrik Cappelen.