Nobia organiserar om

För att tillvarata skalfördelar för Nobia samman tolv affärsenheter till nio från och med
1 januari 2009. Redan nu utökas koncernledningen. Förändringarna syftar till att stärka varumärkenas konkurrenskraft och gruppens lönsamhet.

-Vi rustar oss för att fortsätta växa och samtidigt uppnå skalfördelar inom försäljning, inköp, produktion och administration. Vi får dessutom kortare beslutsvägar inom gruppen, säger Preben Bager, VD och koncernchef.

De affärsenheter som förs samman är Magnet och Gower i region Storbritannien, Nobia Sverige och Nobia Norge i region Norden samt tyska Pronorm som går samman med österrikiska EWE/FM i region Kontinentaleuropa.

Affärsenheter

Ledningsgrupp

För ytterligare information kontakta:
Preben Bager, VD och koncernchef
Ingrid Yllmark, informationschef
Tel 08 440 16 00 eller 0708 65 59 00

10 september 2008

Nobia är Europas ledande köksföretag med verksamhet i ett tiotal länder. Koncernen tillverkar och säljer
kompletta kökslösningar genom ett flertal starka lokala och internationella varumärken, bland andra Magnet i Storbritannien, HTH i Norden, Hygena i Frankrike och Poggenpohl globalt. Försäljningen sker via köksbutiker och andra försäljningskanaler samt direkt till företagskunder. Nobia skapar lönsam tillväxt genom att arbeta efter företagets strategiska hörnstenar. Nobia har cirka 8 500 anställda och en årlig nettoomsättning på ungefär 16 miljarder kronor. Nobias aktie är noterad på OMX Nordiska Börsen i Stockholm under symbolen NOBI, sektor Sällanköpsvaror och tjänster. Nobia ingår i OMX Stockholm Benchmark index. Webbplats: www.nobia.se