Förslag från Nobias valberedning

Inför årsstämman 2010 föreslår Nobias valberedning nyval av Johan Molin och Rolf Eriksen till ledamöter i Nobias styrelse.

Johan Molin, 50 år, är VD och koncernchef för Assa Abloy och har tidigare bland annat arbetat som VD för industrikoncernen Nilfisk-Advance och inom Atlas Copco.

Rolf Eriksen, 65 år, har varit VD för H&M i nio år.

— Vi är mycket glada över detta förslag. Den gedigna erfarenhet de båda representerar av såväl storskalig varuförsörjning som organisk försäljningstillväxt passar Nobias utveckling framöver, säger Fredrik Palmstierna, ordförande i Valberedningen.

Valberedningen föreslår vidare omval av följande ledamöter: Hans Larsson, Stefan Dahlbo, Bodil Eriksson, Fredrik Palmstierna, Thore Ohlsson, Joakim Rubin och Lotta Stalin. Hans Larsson föreslås omväljas som styrelsens ordförande. Avsikten är att Johan Molin ska efterträda Hans Larsson som Nobias ordförande vid årsstämman 2011.

Wille Laurén har efter 14 år i styrelsen undanbett sig omval liksom Preben Bager som enligt tidigare meddelande önskar gå i pension under 2010. Valberedningens förslag innebär oförändrat antal styrelseledamöter, nio stycken.

Valberedningens fullständiga förslag kommer att offentliggöras i samband med kallelsen till årsstämman.

16 december 2009

För ytterligare information kontakta:

Fredrik Palmstierna, SäkI, Valberedningens ordförande

Hans Larsson, styrelseordförande

Ingrid Yllmark, informationschef

Telefon 08-440 16 00 eller 0708-65 59 00

Starka köksvarumärken

Magnet i Storbritannien, HTH i Norden, Hygena i Frankrike och Poggenpohl globalt är några av Nobias varumärken. Nobia utvecklar och säljer kompletta kökslösningar och skapar värde genom att utnyttja skalfördelar. Koncernen har ungefär 8 000 anställda och omsätter cirka 16 miljarder kronor. Nobiaaktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm under kortnamnet NOBI. Mer information finns på webbplatsen www.nobia.se.