Kompletterande förslag från Valberedningen

Utöver det förslag till val av styrelseordförande och övriga ledamöter till bolagets styrelse som ingår i kallelsen till årsstämman på torsdag 2 april föreslår Valberedningen nyval av Joakim Rubin till ledamot i Nobias styrelse.

Joakim Rubin är född 1960 och är partner i CapMan Group som nu äger 7,7 procent av aktierna i Nobia. Joakim Rubin har tidigare bland annat arbetat på Handelsbanken som ansvarig för Corporate Finance.

CapMan är ett nordiskt riskkapitalbolag, som startades 1988 och är noterat på NASDAQ OMX Helsingfors. CapMan äger bland annat klädkedjan MQ och Cederroth International och är idag Nobias femte största ägare.

-Mot bakgrund av att CapMan den 2 mars 2009 flaggade för fem procents ägande och sedan dess förvärvat ytterligare aktier är det med glädje vi nu föreslår ytterligare en representant för en aktiv ägare till styrelsen, säger Fredrik Palmstierna, ordförande i Valberedningen.

Jämfört med föregående år innebär Valberedningens förslag oförändrat antal styrelseledamöter, 9 stycken, då Harald Mix i år avböjt omval.

31 mars 2009

För ytterligare information kontakta:
Fredrik Palmstierna, SäkI
Ingrid Yllmark, informationschef
Telefon 08 440 16 00 eller 0708 65 59 00

Nobia är företaget bakom ett flertal starka köksvarumärken i Europa, bland annat Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH i Norden och Poggenpohl globalt. Koncernen tillverkar och säljer kompletta kökslösningar och skapar värde genom att dra nytta av skalfördelar. Nobia har cirka 8 500 anställda och en omsättning på ungefär 16 miljarder kronor. Nobiaaktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm under symbolen NOBI. För mer information se www.nobia.se.