Nobia stänger ytterligare två fabriker i Norden

Som tidigare annonserats pågår nedläggning av en fabrik i Finland vilket innebär att Nobias tre finska varumärken till sommaren kommer att produceras i en och samma fabrik. Kostnaden för strukturåtgärden uppgår till cirka 40 miljoner kronor varav 8 miljoner belastade resultatet i bokslutet för 2008 och resten kommer att belasta resultatet första kvartalet 2009. Förändringen beräknas medföra besparingar på cirka 15 miljoner kronor på helårsbasis från och med fjärde kvartalet 2009 .

Det har pågått förhandlingar med de förtroendevalda avseende personalneddragningar vid Noremas produktionsenhet i Norge respektive flytt av köksproduktion i Danmark. Syftet är först och främst att sänka kostnader genom effektivare varuförsörjning men också att anpassa kapaciteten till rådande svagare efterfrågan.

Förhandlingarna är nu avslutade och vad gäller fabriken i Jevnaker, Norge blev resultatet att fabriken läggs ned och produktionen av Noremakök flyttas till Nobias fabrik i Tidaholm, Sverige. Fabriken i Jevnaker kommer att avvecklas efter sommaren 2009 vilket innebär att 120 personer varslas om uppsägning. Förändringen innebär inte bara rationaliseringar utan också varumärkesstärkande möjligheter för Norema, såsom att erbjuda den norska marknaden Svanenmärkta kök. Noremas försäljningsorganisation påverkas inte av den ändrade varuförsörjningen. Den totala kostnaden för strukturåtgärderna i Norge uppgår till cirka 75 miljoner kronor. Dessa kostnader kommer att belasta Nobia första kvartalet 2009. Transaktionen är kassaflödesneutral. Förändringen beräknas medföra besparingar på cirka 35 miljoner kronor per år när åtgärderna är fullt genomförda, vilket beräknas till fjärde kvartalet 2009.

Vidare har beslutet att lägga ned Invitas fabrik i Bording och flytta över produktionen till fabriken i Ølgod, Danmark konkretiserats. Omställningen sker under tredje kvartalet 2009 och innebär att 200 personer har varslats om uppsägning i Bording. Ett 30-tal arbetare och lika många tjänstemän kommer att erbjudas att följa med från Bording till Ølgod. Strukturkostnaderna i Danmark beräknas uppgå till cirka 135 miljoner kronor, vilket belastar första kvartalet 2009. Av dessa är 75 miljoner kronor inte kassaflödespåverkande. Besparingarna beräknas till 80 miljoner kronor per år när åtgärderna är genomförda, vilket förväntas ha skett under fjärde kvartalet 2009.

- Vi eftersträvar att producera för flera varumärken i samma fabrik med högt kapacitetsutnyttjande. Större affärsenheter förenklar rationaliseringen av varuförsörjningen och svagare efterfrågan möjliggör snabbare strukturåtgärder. Vi anpassar vår kostnadsstruktur samtidigt som vi är angelägna att inte mista fokus på kompletta leveranser i tid till våra kunder, kommenterar Preben Bager, VD och koncernchef.

23 mars 2009

För ytterligare information kontakta:
Preben Bager, VD och koncernchef
Ingrid Yllmark, informationschef
Telefon 08 440 16 00 eller 0708 65 59 00

Nobia är företaget bakom ett flertal starka köksvarumärken i Europa, bland annat Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH i Norden och Poggenpohl globalt. Koncernen tillverkar och säljer kompletta kökslösningar och skapar värde genom att dra nytta av skalfördelar. Nobia har cirka 8 500 anställda och en omsättning på ungefär 16 miljarder kronor. Nobiaaktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm under symbolen NOBI. För mer information se www.nobia.se.