Nya chefer i Nobia 2010

Under 2010 önskar Nobias VD Preben Bager att gå i pension efter mer än tjugo år i bolaget, bland annat som chef för HTH och för Nobias verksamhet Storbritannien innan han 2008 utsågs till koncernchef.

-Vi har inlett ett omfattande och långsiktigt förändringsarbete som kraftfullt kommer att öka Nobias konkurrenskraft. Jag fortsätter att leda detta med oförminskad kraft till dess att en ny VD är utsedd och jag kommer att assistera honom eller henne under övertagandefasen, kommenterar Preben Bager.

Mikael Norman har utsetts till ny CFO på Nobia. Han efterträder Gun Nilsson. Mikael Norman är 51 år med en lång karriär inom Electroluxkoncernen bakom sig, senast som Group controller. Tillträdesdatum fastställs inom kort.

Jonas Hård har utsetts till den nyinrättade tjänsten i företagsledningen som Chief Information Officer, CIO, med ansvar för utvecklingen av gemensamt IT-stöd för hela koncernen. Jonas Hård är 38 år och kommer närmast från motsvarande tjänst på V&S Vin & Sprit Group. Han har även arbetat inom ekonomi och IT på Electrolux. Han tillträder i april.

9 december 2009

För ytterligare information, kontakta:
  • Preben Bager, VD och koncernchef
  • Hans Larsson, styrelseordförande
  • Ingrid Yllmark, informationschef
Telefon +46 8 440 1600 eller +46 (0)708 65 59 00.

Starka köksvarumärken
Magnet i Storbritannien, HTH i Norden, Hygena i Frankrike och Poggenpohl globalt är några av Nobias varumärken. Nobia utvecklar och säljer kompletta kökslösningar och skapar värde genom att utnyttja skalfördelar. Koncernen har ungefär 8 000 anställda och omsätter cirka 16 miljarder kronor. Nobiaaktien är noterad på NASDAQ OMX Nordic Exchange i Stockholm under kortnamnet NOBI. Mer information finns på webbplatsen www.nobia.se.