Morten Falkenberg ny VD i Nobia

Styrelsen i Nobia har utsett Morten Falkenberg till ny VD och koncernchef. Han tillträder befattningen senast den 15 oktober 2010 och efterträder då Preben Bager som tidigare meddelat att han önskar avgå under året.

Morten Falkenberg, som är 51 år, kommer närmast från Electrolux där han som Executive Vice President de senaste fyra åren ansvarat för Floor Care and Small Appliances. Han har haft ledande befattningar på Carlsberg, TDC Mobile samt Coca-Cola Company. Morten Falkenberg arbetade under 13 år på Coca-Cola, bland annat som VD för dryckesverksamheten i Sverige (1996-1998) och därefter som VD för Norden och Baltikum.

- Styrelsen gläds åt valet av Morten Falkenberg till ny VD i Nobia. Morten har de erfarenheter och egenskaper som behövs för att fullfölja Nobias pågående strategiska och organisatoriska förändringar, säger Hans Larsson, styrelseordförande för Nobia.

Foto på Morten Falkenberg finns tillgängligt i bildbanken på www.nobia.se.

Nobia AB (publ)

27 april 2010

För ytterligare information kontakta:

Hans Larsson, styrelseordförande

Morten Falkenberg, tillträdande VD

Ingrid Yllmark, informationschef

Telefon 08 440 16 00 eller 0708 65 59 00

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Hygena i Frankrike, HTH i Norden, Magnet i Storbritannien och Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 8 000 anställda och omsätter drygt 15 miljarder kronor. Nobiaaktien är noterad på NASDAQ OMX Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se Läs mer om företaget under Om Nobia. Finansiell information finns under Investerare.