Nobia inför en mer platt organisationsmodell

I syfte att förtydliga och förenkla beslutsvägarna inför Nobia en ny organisation från och med den 22 januari 2011. Förändringen innebär att de funktioner som idag rapporterar till funktionerna Chief Commercial Officer, CCO, respektive Chief Operations Officer, COO, istället kommer att rapportera direkt till CEO, Morten Falkenberg.

- Den nya strukturen möjliggör snabbare beslut. Vi går nu in i en fas i vårt förändringsarbete där många beslut måste tas mellan olika funktioner. Det dagliga arbetet underlättas av en mer platt organisation, förklarar Morten Falkenberg.

I och med denna förändring väljer den nuvarande COO:n, Göran Westerberg, att lämna bolaget.
-Jag tackar Göran för hans insatser under två år på Nobia, inte minst det viktiga arbetet med den nya strategin och att ha fått organisationen inom Operations på plats, säger Morten Falkenberg.

21 januari 2011

För ytterligare information, kontakta:
Morten Falkenberg, VD och koncernchef
Ingrid Yllmark, informationschef
Telefon +46 (0)8 440 16 00 eller +46 (0)708 65 59 00

Nobia utvecklar och säljer kök genom ett tjugotal starka varumärken i Europa, däribland Magnet i Storbritannien, Hygena i Frankrike, HTH, Norema, Sigdal, Invita, Marbodal, Myresjökök i Skandinavien och Petra, Parma och A la Carte i Finland, ewe och FM i Österrike, Optifit i Tyskland samt Poggenpohl globalt. Nobia skapar lönsamhet genom att kombinera skalfördelar med attraktiva kökserbjudanden. Koncernen har cirka 7 500 anställda och omsätter cirka 14 miljarder kronor. Nobia-aktien är noterad på NASDAQ OMX i Stockholm under kortnamnet NOBI. Webbplats: www.nobia.se. Läs mer om företaget under Om Nobia. Finansiell information finns under Investerare.